< Natrag na novosti

Petar Glavaš sudjelovao na konferenciji o sigurnosti željezničkog prometa

„Koliko je sustav upravljanja sigurnošću u željezničkom prometu učinkovit?“

Datum objave16. listopada 2025.

Zagreb, 15. listopada 2025. – Petar Glavaš, član uprave Enne Transport i Enne Logic, sudjelovao je na prvoj tematskoj konferenciji o sigurnosti željezničkog prometa u Hrvatskoj koja je okupila predstavnike javnog i privatnog sektora. Konferencija je održana u srijedu, 15. listopada 2025., a organizirali su je Agencija za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu, Agencija za sigurnost željezničkog prometa i Hrvatsko društvo željezničkih inženjera pod pokroviteljstvom Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.

Petar Glavaš sudjelovao je u panel raspravi pod nazivom „Koliko je sustav upravljanja sigurnošću u željezničkom prometu učinkovit?“. Panel je moderirao Mislav Togonal, a uz Glavaša, u raspravi su sudjelovali i Alana Vukić, ravnateljica Agencija za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu, Želimir Delač, ravnatelj Agencija za sigurnost željezničkog prometa, Vlado Lovrić, šef Službe za sigurnost i zaštitu HŽ Putničkog prijevoza te Tomislav Petanović, zamjenik voditelja Ureda upravljanja sigurnošću HŽ Infrastrukture.

U uvodnom dijelu panel rasprave istaknuta je aktualna sigurnosna situacija na željeznici, kao i mjere opreza i zaštite koje se svakodnevno primjenjuju radi povećanja sigurnosti prometa. Naglasak je stavljen na utjecaj ljudskog faktora koji, unatoč svim provedenim sigurnosnim mjerama i tehničkim unapređenjima, i dalje predstavlja veliki rizik u željezničkom sustavu. Prijevoznicima velike probleme zadaju i sve češći zatvori pruga koji otežavaju prijevoz putnika i tereta do konačnih odredišta. Moraju se tražiti alternativni pravci, a cargo prijevoznicima dodatno otežava činjenica da putnički prijevoz ima prednost nad teretnim.

„Zatvori pruga vrlo se često događaju i mogu reći da klijenti i imaju i nemaju razumijevanja. Imaju razumijevanja jer znaju da se infrastrukturni radovi moraju odraditi i to se ne događa samo u Hrvatskoj, nego u cijeloj regiji. To je nešto neizbježno i traje godinama. Naravno, klijenti time nisu zadovoljni jer oni očekuju svoju robu u što kraćem vremenskom roku. Ono što mi možemo napraviti je potruditi se maksimalno da roba i teret što prije dođu do krajnje destinacije. Tu nastojimo u suradnji s Infrastrukturom, klijentima i brodarima dogovoriti najbolji mogući model da roba što prije dođe na odredište, jer uvijek postoji mogućnost da klijent odluči potražiti alternativni način prijevoza ili u konačnici da prijeđe na cestovni promet“, rekao je Glavaš.

Jedna od bitnih stavki u željezničkom prometu je interoperabilnost, a prema izvješću Agencije Europske unije za željeznice koja daje pregled za sve zemlje članice, Hrvatska je na začelju, rekao je Želimir Delač.

„Mi smo tvrtka koja je od početka počela implementirati interoperabilnost. Što se tiče tehničkog dijela, odnosno prelaska lokomotiva iz jedne države u drugu, to je po pitanju Hrvatske i Europske unije jako dobro riješeno. U tom kontekstu, na granici se mijenjaju samo strojovođe. Ono što mi želimo postići u budućnosti je interoperabilnost osoblja. Vi danas možete voziti vlak kroz više država s istim strojovođom, poštujući radna vremena i sve ostale propise. Mi radimo puno s BiH i Srbijom, a ta interoperabilnost ne funkcionira dobro jer se oni smatraju trećim zemljama, procedure su dosta kompleksne i troši se puno vremena na administraciju i birokraciju“, naglasio je Petar Glavaš.

Trenutni problem, koji će u budućnosti postati sve izraženiji je i nedostatak kvalificirane radne snage. Prema mišljenju Centra za strukovno obrazovanje i Ministarstva, strojovođe i pregledači vlakova spadaju među najvažnija zanimanja u Hrvatskoj, budući da su to izvršni radnici koji ključno utječu na funkcioniranje željezničkog prometa. Ta zanimanja su deficitarna, a starosna struktura postojećih radnika je visoka što znači da će u budućnosti biti nužno osigurati njihovu zamjenu. Međutim, sve manji broj mladih odlučuje se za školovanje u ovim područjima.

Osim nedostatka radne snage, velika je i fluktuacija radnika u željezničkom sektoru.

„Trenutno je na tržištu oko 20 prijevoznika, a svi traže isti profil zaposlenika. Oni vrlo često prelaze iz jednog društva u drugo pa čak odlaze i u susjedne zemlje. ENNA Transport i Logic trenutno imaju više od 200 zaposlenika, kroz godine ćemo sigurno rasti s obzirom na otvorenje novog terminala i tu sigurno očekujemo da ćemo, kao i svi drugi na tržištu, imati problema s pronalskom novih radnika. Mi smo prvi prijevoznik koji je uvezao radnik iz trećih zemalja, odnosno BIH i Srbije. Sustav sigurnosti sličan je našem, radnici su prošli potrebne edukacije, ali sama procedura dovođenja tih radnika bila je dosta kompleksna“, izjavio je Glavaš.

„Razina sigurnosti je u ovom trenutku zadovoljavajuća u usporedbina s ostalim oblicima prijevoza i unatoč nesrećama koje se događaju. Potrebno je raditi i dalje educirati sve sudionike u prometu, pogotovo uz sva dostupna financijska sredstva EU.“, rekao je Tomislav Petanović u svojoj završnoj izjavi.

Istaknuto je da veliku odgovornost u održavanju sigurnosti imaju prijevoznici i nadležne agencije, no pokazuje se da je upravo neodgovorno ponašanje pojedinaca koji ignoriraju zabrane i sigurnosne mjere najčešći uzrok nesreća čime ugrožavaju i sebe i sve ostale sudionike u prometu. Pritom su sve domišljatiji kada treba zaobići mjere opreza i sigurnosne zabrane što dodatno otežava napore sustava da osigura maksimalnu razinu sigurnosti na željeznici.

„Mi smo tu da identificiramo određene rizike, da ih vrednujemo, napravimo analizu i da damo određene preporuke kako bi taj rizik bio što manji. Činjenica je da rizik u bilo kojem obliku prometa ne može biti nula, on je uvijek prisutan i toga moramo biti svjesni, ali svi zajedno moramo nastojati smanjiti taj rizik“, zaključio je na kraju panela Petar Glavaš.

Loading...